Elke organisatie heeft zijn geschiedenis. Denk hierbij aan het verhaal van de oprichting, de oprichter, markante personeelsleden, de ontwikkeling van de eigen bedrijfscultuur, tijden van succes, neergang en opkomst. Organisatiegeschiedenis is zo de moeite waard om vastgelegd en verteld te worden. Niet slechts om terug te blikken maar als baken voor uw identiteit en communicatie-uitingen.
Een goed voorbeeld van hoe verhalen uit de geschiedenis de communicatie van een organisatie ondersteunen is het boekwerk ‘ Een fabriek in de etalage’, over opkomst en ondergang van het voormalig levensmiddelenconcern De Gruyter.
De Bossche Investerings Maatschappij (BIM) transformeerde de voormalige fabriek aan de Veemarktkade tot een levendig centrum dat innovatieve, creatieve en culturele ondernemers uit het hele land trekt. De Gruyter Fabriek is de motor achter veel creativiteit en bedrijvigheid in ’s-Hertogenbosch. En wie er werkt weet voortaan waar de De Gruyterfabriek ooit voor stond.
Een fabriek in de etalage
opkomst, bloei en ondergang van een systeem.
Dit boek verhaalt over de geschiedenis van De Gruyter, een bijzonder bedrijf. Tussen 1945 en 1970 is De Gruyter de grootste industriële werkgever in ‘s-Hertogenbosch en bezorgt het bedrijf de stad nationale en zelfs internationale roem. De producten, reclameacties, huis-aan-huisbezorgdiensten en winkels staan borg voor een ijzersterk merk. Alles moet de familiemerknaam koesteren. Zo wilde de invloedrijke familie De Gruijter het ook..
Het boek handelt over de `genen’ van het familiebedrijf De Gruyter. Deze `genen’ zijn de bouwstenen voor succes, maar ze leiden ook naar de valkuilen en ondergang.
De geschiedenis van De Gruyter is een verhaal over uitgekiende reclamecampagnes en baanbrekende klantenacties, over onstuitbare groei en een smadelijke ondergang, over trots en koppigheid.
Opdrachtgever Bossche Investeringsmaatschappij (BIM)
Geschiedenis De Gruyter in boekvorm (Bossche Omroep)