zondag 31 augustus 2014 – Gezin XXL ‘draait’ in het Noord-Brabants Museum. De tentoonstelling voert ons terug naar een tijd waarin katholieken ‘Gaat en vermenigvuldig u!’ opwaardeerden naar ‘Gaat en kwadrateer u!’ Was er eenmaal een nieuw kindje… dan verzorgde een vroedvrouw, opgeleid aan de RK Vroedvrouwenschool kraamvrouw, huis en baby. Eenmaal tot groei gekomen leerde het kind wat het was als katholieken ‘onder mekaar’ te zijn.
Dat ging door met de dansles. Zelfs de cha cha cha en Quik step deed je op RK wijze, namelijk bij dansschool Voeten. Een danslustige protestant kwam er niet in. Zo voorkwam Voeten, bekend van de KRO, iets heel ergs… namelijk een gemengd huwelijk.
Vandaag wil zelfs geen school zich nog RK noemen. Op de basisschool krijgen kinderen uitleg over de ramadan, het suikerfeest, kerstmis en pasen. Het feest télt. Waar het vandaan komt, doet er niet toe. De stad ligt open, zo lijkt het. Slechts de straatnamen, kerk- en kloostertorens wijzen op een rooms verleden. En… de Bosschenaar houdt toch ook de roomse rituelen in ere. Supporters van FC Den Bosch ontsteken aan het begin van het seizoen een kaarsje bij Onze Lieve Vrouw. Zo logenstraffen ze hun rauwe imago. De carnavalsvierder begint met een H. Mis in de Sint-Jan.
En er is nog iets, we blijven ook nog graag ‘onder mekaar’. Loop tijdens het theaterfestival Boulevard eens op de Parade. Geen Marokkaan of Turk te bekennen. Je ziet aan de mensen dat Boulevard gedijdt op de politieke steun van Groenlinks, de PvdA en D 66. Met het Noord-Zuid Bevrijdingsfestival is het niet veel anders. De VééVééDéé heeft ook haar feest. Loop tijdens de pinksterdagen eens tussen de fans van dixieland jazz en je ziet het stemgedrag af aan de steenrode broeken en aan de nonchalant-over-de-schouders-hangende-truien. Stelt een raadslid van Groen Links in de Bossche gemeenteraad Jazz in Duketown ter discussie dan is er de eeuwigdurende bijstand van de Bossche VééVééDéé. Aanhangers van Bosch Belang zorgen er op hun beurt voor dat eenieder met zijn handjes van het carnaval afblijft.
Zo blijft ’s-Hertogenbosch een charmant ‘rooms dorp’. We doen het ‘onder mekaar’, iets voor onze citymarketing, de nieuwe hype. Emmeloord kiest voor ‘Marktplaats.nl, groot geworden in Emmeloord. Wie volgt?’ Houten verwelkomt u met ‘Bouwen, binden, bruisen’.
Dan blijf je als ’s-Hertogenbosch niet achter. Er is al een nieuw, trendy en meer casual logo, ’sH. Een stuk informeler dan het kroontje met de gouden ruiten. De pay off wordt ook lekker informeel: ‘We doen het onder mekaar’
Op www.sh-online.nl kun je zien waarom volgens de marketeer de stad een bezoek waard is. De stad is wat hij ervan maakt. Hij houdt het ‘onder mekaar’ en als je dan niets met cultuurhistorie hebt, dan laat je het weg. Daarom een tip voor onze citymarketeers, ga eens ‘vreemd’ en raadpleeg het voor reizigers en dagjesmensen gezaghebbende platform www.tripadvisor.com. De bezoeker is lovend over het Jheronimus Bosch Art Center, zoals hij dat ook is over de rondleidingen van de Kring Vrienden van ’s-Hertogenbosch in de Sint-Jan. Hou het nou niet alleen ‘onder mekaar’.
Frans van Gaal